پرسش :
چرا خطاب آيات قرآن، بيشتر به مردان است ؟
شرح پرسش :
پاسخ :
در پاسخ به نكات زير اشاره ميكنيم:
1- از نظر قرآن، زن و مرد از ارزش معنوي و شخصيت يكساني برخوردارند؛ زيرا آيات قرآني، آن دو را در پيشگاه خدا و در رسيدن به مقامات معنوي، يكسان ميشمارد. از باب نمونه ميتوان به آيه 40 سوره غافر، آيه 97 سوره نحل، آيه 95 سوره آل عمران و آيه 5 سوره فتح اشاره كرد، (ر.ك: علامه طباطبايي، تفسير الميزان، ج 2، ص 285).
2- قرآنپژوهان، خطابهاي قرآن را به دو دسته تقسيم نمودهاند:
الف) خطاب ويژه مرد يا زن، (ر.ك: بقره، آيه 233 و نساء، آيه 15 و 23 و...)
ب ) خطاب مشترك، (ر.ك: نساء، آيه 3، 4 و 32)
خطابهاي مشترك در قرآن دو گونه است: گاهي با عنوان فراگيري مانند واژه «ناس» و «انسان» و «مَنْ» موصول عموم انسانها را خطاب ميكند، (ر.ك: بقره، آيه 21 و نساء، آيه 1 و...) و گاهي در ظاهر از لفظ مذكر استفاده ميكند، ولي عموم را - اعم از زن و مرد - خطاب مينمايد؛ مثل يا ايها الذين امنوا ، (نساء، آيه 136) و يا ايها الذين اوتوا الكتاب ، (نساء، آيه 47) و لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنه ، (احزاب، آيه 21) و...
درباره شيوه اخير بايد به نكاتي توجه كرد:
1- اينگونه سخن گفتن برخاسته از قاعده ادبي تغليب در زبان عربي است که براي خطاب به عموم ضمير مذکر استفاده مي کنند و چون قرآن به زبان عربي است مي بايست قواعد رايج اين زبان را رعايت کند؛ به خصوص در مقام قانونگذاري از الفاظ و ضماير مذكر استفاده ميشود، ولي معناي عموم اراده ميگردد.
2- سخن گفتن قرآن با زنان، برخاسته از نگرش آن به ارزشهاي انساني و رعايت حرمت زنان ميباشد. طبيعي است كه مؤدبانه و عفيفانه سخن گفتن با زنان، يكي از راههاي حفظ حرمت آنان ميباشد. اين به معناي عقبنگهداشتن نيمي از انسانها نيست؛ زيرا اينگونه سخن گفتن، حاكي از نوعي احترام و ارج نهادن به مقام شامخ آنها است، چنان كه همين شيوه براي احترام به بزرگتر در ميان انسانها معمول است.
eporsesh.com
در پاسخ به نكات زير اشاره ميكنيم:
1- از نظر قرآن، زن و مرد از ارزش معنوي و شخصيت يكساني برخوردارند؛ زيرا آيات قرآني، آن دو را در پيشگاه خدا و در رسيدن به مقامات معنوي، يكسان ميشمارد. از باب نمونه ميتوان به آيه 40 سوره غافر، آيه 97 سوره نحل، آيه 95 سوره آل عمران و آيه 5 سوره فتح اشاره كرد، (ر.ك: علامه طباطبايي، تفسير الميزان، ج 2، ص 285).
2- قرآنپژوهان، خطابهاي قرآن را به دو دسته تقسيم نمودهاند:
الف) خطاب ويژه مرد يا زن، (ر.ك: بقره، آيه 233 و نساء، آيه 15 و 23 و...)
ب ) خطاب مشترك، (ر.ك: نساء، آيه 3، 4 و 32)
خطابهاي مشترك در قرآن دو گونه است: گاهي با عنوان فراگيري مانند واژه «ناس» و «انسان» و «مَنْ» موصول عموم انسانها را خطاب ميكند، (ر.ك: بقره، آيه 21 و نساء، آيه 1 و...) و گاهي در ظاهر از لفظ مذكر استفاده ميكند، ولي عموم را - اعم از زن و مرد - خطاب مينمايد؛ مثل يا ايها الذين امنوا ، (نساء، آيه 136) و يا ايها الذين اوتوا الكتاب ، (نساء، آيه 47) و لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنه ، (احزاب، آيه 21) و...
درباره شيوه اخير بايد به نكاتي توجه كرد:
1- اينگونه سخن گفتن برخاسته از قاعده ادبي تغليب در زبان عربي است که براي خطاب به عموم ضمير مذکر استفاده مي کنند و چون قرآن به زبان عربي است مي بايست قواعد رايج اين زبان را رعايت کند؛ به خصوص در مقام قانونگذاري از الفاظ و ضماير مذكر استفاده ميشود، ولي معناي عموم اراده ميگردد.
2- سخن گفتن قرآن با زنان، برخاسته از نگرش آن به ارزشهاي انساني و رعايت حرمت زنان ميباشد. طبيعي است كه مؤدبانه و عفيفانه سخن گفتن با زنان، يكي از راههاي حفظ حرمت آنان ميباشد. اين به معناي عقبنگهداشتن نيمي از انسانها نيست؛ زيرا اينگونه سخن گفتن، حاكي از نوعي احترام و ارج نهادن به مقام شامخ آنها است، چنان كه همين شيوه براي احترام به بزرگتر در ميان انسانها معمول است.
eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}